Forbidden Society odpověděl na naše otázky

31.12.2017

Do rubriky našich rozhovorů jsme si na konec roku 2017 připravili rozhovor s českým Drum and Basovým producentem Forbidden Society, který v současné době patří mezi nejvýraznější tuzemské osobnosti z temného světa neurofunku.

V jeho tvorbě jsou znát silné vlivy ostřejších kytarových žánrů, které jsou zkřížené s chladnou precizností elektronických nástrojů. Z obalů desek a releasů na vlastního labelu Forbidden Society recordings je cítit estetika metalových kapel kombinovaná s biomechanickými tvary a objekty, které společně se zvukem patří k podpisu originálního vydavatelství, pyšnícím se celou řadou mezinárodních kolaborací.

 

Ahoj, co tě v poslední době nejvíc bavilo a jak probíhá klubová sezόna?

Ahoj, na otázku „Co tě nejvíc baví?“ je vždy velice těžké odpovědět. Akcí je opravdu hodně a každá má do sebe něco jiného, ale pokud se tu budeme bavit pouze o klubové sezóně tak bych rád vyzdvihnul labelovou noc, která proběhla nedávno v Ostravském klubu Fabric. Zahrál zde se mnou anglický producent a legenda Audio a celý večer doprovázela neskutečná atmosféra. Jinak všeobecně hrozně rád vzpomínám na labelové noci, které pravidelně spolupořádám s promotéry a vždy je tam pozitivní atmosféra - věc o kterou jsem se vždy snažil. Lidé by rozhodně měli mít na co vzpomínat.

Řadu lidí jistě budou zajímat tvoje začátky. Tvé bio uvádí jako start činnosti pod jménem Forbidden Society někdy okolo roku 1998, kdy muselo být jistě obtížně dostat se ke studiovému vybavení, internet byl v plenkách a celková komunita okolo produkce elektronické hudby měla spíš podobu úzkého okruhu nadšenců, které bylo možné spočítat na prstech obou rukou.

Jak vypadali z tvého pohledu v Čechách (tvé) první pokusy s elektronickou hudbou a následně začátky Drum and Bassu v Čechách?

Přesně jak píšeš, v té době bylo vše velice omezené. Pamatuju si ještě dodnes na modem, který vytáčel přes pevnou linku a bylo nutné čekat až se chytne a současně nebylo možné, aby se ti někdo dovolal, když jsi byl na internetu.

Co se produkce týká, tak se v té době nijak zásadně neřešil zvuk, používaný software a další, dnes opravdu klíčové věci. Člověk byl rád, když se mu podařilo ulovit alespoň nějaký soft a měl v čem pracovat. Já začínal na Sony Acid Pro (Sony Acid Pro 6 asi jeden z prvních softwarů, který uměl warpovat samply podle BPM) a setrval jsem s ním až do roku 2014. Moje začátky byly svým způsobem kouzelný a strašně rád na to vzpomínám, ta energie zkombinovaná s chutí něco dělat… Jezdil jsem vždy v neděli v 7 ráno na kole přes les ke kamarádovi, co měl PC v pokojíčku a dělali jsme věci na Fastrackeru.

Postupně jsem šetřil a zakoupil svůj první počítač, v té době za velké peníze. První monitory mi dal táta od Hi-Fi věže a v noci jsem makal na sluchátkách Tesla (obří a hrozně se v tom potili uši). Postupem času jsem přešel na silnější PC a vlastně u vás jsem asi před 7 roky objevil Adamy. Pamatuji si dodnes, jak jsem k vám přijel s CD od Technical Itch, jeho albem Diagnostics z roku 1999, které mělo v té době nejlepší zvuk a pořád ještě má. Poslouchám jednu bednu po druhé a pak náhle slyším Adam Audio A7 a bylo jasno. Už v té době mě ohromil čistý a přesný zvuk (mám je dodnes + Sub 7).

Abych se vrátil k Drum & Bassu a tomu zrodu, vzpomínám na osobnosti jako je EGGG - Lowbass Area Records, Dvoika Troika a legenda Reverb. Ta doba byla jedinečná a myslím, že už se tohle nikdy nebude opakovat už jenom kvůli rozsahu internetu. Tenkrát člověk hltal každou zmínku o DNB, chtěl vědět víc, když se konala někde nějaká akce tak to bylo to místo, kde ses dozvěděl co právě jede, vyměnil si rozumy. Když přiletěl někdo z ciziny tak to bylo něco, věc nevídaná a všichni tím žili pomalu půl roku dopředu.

 

Jak bys popsal svoje první studio?

To jsem asi popsal v předchozí otázce, ale našel jsem foto, které přidávám k rozhovoru. Upozorňuji, že to studio bylo v paneláku, tak si asi dokážete představit, jak vypadal můj vztah se sousedy (smích).

Viděl jsem, že jsi v poslední době strávil dost času s akustickými úpravami a celkovou optimalizací tvého prostoru v Českých Budějovicích. Jakým způsobem si k této problematice přistoupil?

No studio proběhlo několika měřeními, první volba jedné firmy upřímně nebyla moc šťastná, protože jsem později zjistil, že se zabývali trochu jinými věcmi a víceméně mi nic neporadili.

Pomohl mi vlastně až jeden člověk ze Slovenska, který pracuje pro firmu GIK Acoustics jako specialista na akustické moduly a zároveň provádí měření. Přijel, vše změřil a v půdorysu vyznačil, co se má kam dát. Složitější pro mě byl fakt, že se mi snažil prodat produkty značky GIK, které jsou sice jedny z nejkvalitnějších, ale současně také dost drahé. Bydlím v podnájmu a bylo pro mě problematické investovat do věcí, které si sice můžu vyjmout a převézt jinam ale současně bych byl ve zcela jiném prostoru, který by vyžadovat zcela jiné moduly.

Po dlouhém pátrání jsem došel k závěru, že akustika studia je nejlépe definována větou „objev si sám“. Já ti radši nic neřeknu, protože mě to stálo hodně práce a nechci ti to úplně usnadnit. Často mi taky přišlo, že to někteří lidé berou stejně vážně jako kdyby vytvářeli lék na nesmrtelnost. Ve skutečnosti jsou však základní principy jednoduché a z nějakého důvodu se podávají zbytečně složitě.

Základem je měření ve studiu, kterým se získá křivka podle který jedeš. Basový pasti do rohů - absorbery po stranách a na stropě a pak podle možností diffusory. Veškerá práce i s materiálem mě vyšla na 6000,- a perfektně to plní svůj účel. Slyším mnohem více detailů a nikdy bych si nemyslel, že moje Adamy můžou hrát stejně jako ted'. Mít dobrý bedny je 50 procent úspěchu, dalších 50 je akustika. Takže ted' čekám ještě na pár posledních absorberů a mám hotovo. Všechny molitany jsem vyhodil, člověk z GIK Acoustics mi vysvětlil, co to ve skutečnosti dělá za bordel v místnosti. Od molitanu se nepatrně odráží frekvence a vzniká tím stojaté vlnění, které v konečném důsledku tytéž frekvence pohlcuje. Poslední věc, kterou ještě vyzkouším je software Sonarworks Reference 4 Studio Edit.

Měření by mělo probíhat v prázdné místnosti a po akustických úpravách.

Po celkem dlouhé době, po kterou se věnuju muzice jsem došel k závěru, že bych si měl udělat pořádné studio, nebo aspoň to, které mi bude vyhovovat.

 

Popiš nám jaké vybavení v současné době nejvíce používáš a o jaké nástroje se nejvíce opírá tvoje workflow?

Adam Audio A7, Adam Audio Sub 7, PC, Presonus Studio One 3 Professional, Big Knob, Presonus Faderport

 

Vím, že je to těžké určit ale kolik času průměrně strávíš nad trackem?

Jak píšeš je to těžký napsat, ale průměrně mnohem déle než dříve, dávám si od těch věcí odstup. Já nechvátám nikam abych musel něco vydat, aby lidi viděli, že se něco děje, jdu do studia pouze když mám inspiraci něco tvořit a to je pak pocit „jak orgáč“ (jistě mi dají zapravdu všichni producenti). Máš nápad a jedeš, jsi ve výhodě když máš nápad a víš jak ho zrealizovat. Orientace v Presonus Studio One mi trvala asi 2/3 roky a pořád je co zlepšovat, ale tenhle soft mě fakt baví a čekám až bude 4. Pak přejdu asi z Windows 7 na 10 a možná pořídím i nový PC.

 

Drum and Bassové akce v České republice jsou po stránce zvuku, světel a stage designu na stále vyšší úrovni. Jaké tě baví na akcích PA systémy? Chodíš si na akcích někdy poslechnout své tracky z pohledu účastníka?

Samozřejmě jako každej producent i já vnímám na každý akci zvuk, svoje tracky kontroluju od pultu když hraju a na odposlechu poznám, jestli to hraje jak má nebo to ještě něco potřebuje. Musím říct na rovinu, že nejsem obří znalec PA systémů abych tady něco vychvaloval a upřednostňoval, bud' to hraje dobře nebo blbě, záleží přece na zvukaři co to má na starost, jak tomu rozumí a jak to nastaví, myslím že v tom se asi shodneme.

 

Hlasitost a časté hraní na akcích může být ale dost často nezdravé pro sluch. Přistupuješ nějakým způsobem k ochraně toho nejdůležitějšího nástroje ve studiu?

Už od začátku používám špunty do uší a radím to opravdu všem DJs a producentům: Nepodceňujte to a používejte je taky. Roky jsem používal Alpine Pro s -9db filtrem (cca 600,- kč ) a nedávno jsem si pořídil Elacine, které se vyhotovují podle odlitku ucha a jsou vybavené filtrem na -15 db a stojí cca 5500,-. Udělal jsem svým uším po letech radost. Chodím pravidelně k ušnímu na kontrolu, jestli slyším všechny frekvence - také věc, kterou doporučuju udělat.

 

Spolupráce jsou výraznou součástí tvého labelu, vzkázal bys něco ještě neobjeveným producentům a dalším kreativcům?

Vzkazuju to pravidelně pořád, posílejte mi dema na info@fsrecs.com, hrozně rád bych objevil nový DNB talent kterému bych mohl pomoct, aby třeba dělal to co já. Makejte na sobě a nic neuspěchejte, lidé z labelů i DJs si všimnou, když je něco dobrý a "když tam něco je" a pokud se ti neozvou, neuháněj je, jen si tim kazíš svůj vlastní dojem. Bud skromnej, upřímnej a nikdy NEMACHRUJ, to je věc která se nejen v této scéně hrozně odsuzuje. Ty nejlepší a nejúspěšnější lidé jsou v nejvíc pohodě. Jen hlupáci a lidé, kteří nejsou sami se sebou vyrovnaný si machrováním a povyšováním kompenzují své psychické problémy.

 

Děkujeme ti za rozhovor!

Já děkuju vám a přeju to nej do 2018!!!

 

Forbidden society Facebook

Forbidden society recordings Facebook

 

A7X
ADAM Audio

aktivní studiový monitor, rozsah 42 Hz - 50 kHz, osazení 7" + X-ART tweeter, 100 + 50 W

14 290 Kč
(553,88 €)

Molitan BassTrap 470/70 S FIRE

basová past, 470/70mm, FIRE STOP

966 Kč
(37,44 €)