Serato

Serato

Serato je výrobcem předního světového audio softwaru používaného mnoha DJi a muzikanty po celém světě. Společnost sídlí na Novém Zélandu a spolupracuje s mnoha hardware i software partnery z celého světa.

Zrod:

Když se řekne Djing napadne vás Amerika, Anglie, Evropa, ale Nový Zéland? A přece....

Překvapivě Nový Zéland je místem zrodu společnosti, která přetvořila tvář tradičního Djingu. Než ale začal digitální DJing vůbec existovat byla to basová linka, která dala vzniknout nové společnosti. V roce 1997 Stewe West, spoluzakladatel firmy Serato, navštěvoval Univerzitu v Aucklandu a k jeho koníčkům patřila především hra na basovou kytaru. Stewe si při hraní uvědomil, že by potřeboval komplikovaná basová sóla v písních zpomalit aby se je mohl snadněji naučit.
Samozřejmě že bylo možné jednoduše změnit rychlost přehrávání skladby, ovšem to změnilo i tóninu skladby. Tónina byla ovšem ta nejdůležitšjší část - Stewe prostě chtěl aby všechno znělo tak jak má, jenom se přehrávalo pomaleji. K dispozici byly různé nástroje, které byly schopny udržet tóninu za změny tempa, ale žádný z nich se rozhodně nedal nazvat standardizovaným a intuitivním. Nejen že práce s nimy byla neuvěřitelně zdlouhavá, ale výsledek byl často příšernou a nekvalitní imitací zdrojového souboru.

Po pár výzkumech a matematických vzorečcících napsal Steve algoritmus, který umožňuje měnit tempo přehrávané skladby nezávysle na tónině.

Výsledkem byl nástroj který mohl zrychlovat či zpomalovat libovolné audio soubory (včetně basových sól) a to bez jakéhokoliv zabarvení nebo distorze a samozřejmně měnit tempo bez změny tóniny. To vše zládal zpočítat za kratší čas, než se uvaří šálek čaje.

Stevův dobrý přítel A.J Bertenshaw, spoluzakladatel společnosti Serato podezříval Steva že něčemu přišel na kloub a i přes Stevovo rozhodnutí vydat algoritmus zdarma, se mu podařilo ho přesvědčit aby se ho pokusil prodat. Za pomoci A.Jova otce a Stevovi matky odletěli do Japonska zkusit prodat svůj nástroj velkým elektro firmám. V Japonsku se bohužel setkali s odporem na každém kroku a celý výlet je znechutil tak, že se chtěli svého projektu vzdát.
"Mluvili jsme se špatnými lidmy. Celou tu dobu to šlo velmi ztuha. Věděli jsme že mámě něco použitelného a cenného, ale nevědeli jsme jak to prodat." Líčí AJ Bertenshaw.
 

 

Pitch ‘n Time

Během výletu do LA v roce 1998 Alan Bertenshaw (A.Jův otec) četl v novinách článek o Sony Pictures. V dobrém rozmaru vešel do kanceláří Sony Pictures a zorganizoval schůzku, kde jeho syn Steve mohl představit svůj algoritmus. Během této schůzky předvedl Steve ukázku toho jak funguje jeho algoritmus. Inženýr ze Sony byl ohromen. Ve skutečnosti byl ohromen tak, že do zasedací místnosti zval další a další techniky aby se sami podívali jak efektivně algoritmus funguje. Byl tu k dispozici nástroj který zásadně snížil cenu za postprodukční práce. Už nebylo potřeba přetáčet scény, nahrávat znovu a znovu celé orchestry. Měli k dispozici nástroj který revolučním způsobem změnil jejich systém práce. Serato konečně našlo svůj trh. A tak se zrodil Pitch ‘n Time - plugin pro Digidesign (teď Avid), Pro-Tools a Apple Logic.

Za dalších pár let se z Pitch n Time stal nejvýkonější a nejvyužívanější plugin. To v reálném světě znamenalo balení CD nosičů a jejich distribuci z Nového Zélandu do celého světa. Všechna  dosavadní zkušenost společnosti byla práce v softwaru Digidesign a vytváření Pitch n Time pluginu pro standard Pro-Tools. V roce 2000 však A.J začal experimentovat s nápadem scratchovat hudbu za pomocí myši.
A.J pracoval na prototypu softwaru který umožňoval scratchovat audio za pomocí myši. Po pozitivních ohlasech Serato tuto myšlenku zapracovalo. Zjistili, že za použití timecode signálu vylisované ho do vinylové desky jsou schopni ovládat přehrávání audio stopy ze softwaru. Toto bohužel nebylo použitelné pro Serato, protože to jednoduše neznělo dost dobře.
 

 

 

Serato NoiseMap™

Je totiž velký rozdíl mezi manipulací s digitální nahrávkou kontrolovanou timecode signálem vylisovaným do vinylu a klasickou nahrávkou, kde byla hudba do nosiče přímo vylisována. Nakopnutí tímhle zábleskem nápadu se A.J a Steve pustili do objevování podstaty RIAA křivky na vynilové desce a zkoumali jak reaguje na manipulaci. Ptali se sami sebe, ale také ostatních DJs: Jak přesné je to? Jak to zní? Mockrát se museli vracet k rýsovacím prknům, vylisovat xy dalších vinylů s time code stopou až jednoho dne stvořili něco, o čem se lidi baví dodnes: Serato NoiseMap™.

NoiseMap není založen na standardním timecode vinylu, protože standardní time code byl nepoužitelný pro velmi rychlé či velmi pomalé pohyby nahrávky. Místo toho je NoiseMap signál postaven na rezonanční frekvenci s několikanásobnými pozičními indikátory, což dramaticky snižuje latenci a dovoluje tak rychlý scratching, rewindy a podobně, to vše při zachování kvality zvuku reálného nosiče. Serato vytvořilo Scratch Studio Editon, plugin pro Pro Tools, který umožňoval producentům scratchovat jakýkoliv digitální sampl nebo skladbu a to buď za pomocí myši nebo gramofonů jako kontroleru.

Serato se v roce 2002 vydalo na výstavu National Association of Music Merchants (NAMM), kde předvedli svůj nový produkt: Scratch Studio Edition. Jejich stánek byl v suterénu, tam kde začínají vystavovat všechni nováčci. Los Angeles je centrem DJské kultury a turnablismu jako takového, tudíž jakmile se rozšířila zpráva, že je venku nový digitální DJ systém zvedla se vlna ohlasu a nejlepší z nejlepších si ho zašli vyzkoušet. Do jednoho byly naprosto ohromeni zvukovou kvalitou a odezvou celého systému. DJové tradičně hráli z vinylových desek, které byly těžké a drahé. Na počátku 21století přišel vynález CDJ, přehrávače klasických CD disků namísto vinylu. Ale s CD nelze manipulovat stejným způsobem jako s vinylovou desku. CDJs byly skvělá inovace, ovšem stále to nebylo nejlepší řešení pro DJe, kteří chtěli vybalancovat jejich lásku k vinylu s potřebou praktičnosti při mezinárodních vystoupeních. Scratch Studio Edition byl velkým úspěchem, ale nebyl praktický pro živé hraní. Djs si nemohly vzít jejich Pro Tool rig na stage.

 

Serato a Rane

Steve a A.J. věděli, že  musí držet krok s trednem v evoluci DJingu a zároveň upřednostňovat tradice a reálný pocit z vinylového hraní. To zahrnovalo vývoj nového, samostatného hardwaru , který by byl schopný operovat s jejich softwarem Scratch Studio Edition. Po dlouhém procesu navrhování vytvořilo Serato svůj první "black box", přenosný digitální DJ systém. Beta tester, který přišel na výstavu NAMM a chtěl vyzkoušt novinku od Serata byl bohužel zděšen použitým mixážním pultem a rozhodl se odskočit si vypůjčit high-endový mixážní pult Rane. Od tohoto momentu se Serato a Rane začalo společně bavit o Djingu. V ten čas už byl Rane zavedeným hráčem na trhu s hardware, především díky mixážním pultům Empath a TTM56.

Serato a Rane si brzy uvědomili, že zdílejí něteré klíčové vlastnosti například zaměření na vysoce kvalitní produkty a zákaznickou podporu.. Serato si uvědomilo, že výroba hardwaru na Novém Zélandu je nerealistická a tak se Serato a Rane pustili do vyjednávání o partnerství při uvedení revoluční emulace vinylu na trh. Rane měl zkušenosti s výrobou vysoce kvalitního hardwaru, který zněl výborně a Serato mělo okno otevírající budoucnost digitálního DJingu.

O pár měsíců později v roce 2004, se po podpisu smluv zrodilo ultimátní řešení pro professionální DJs, Serato Scratch Live.
Díky připojení kusu hardware do firmy Rane mohli DJs přistupovat a vystupovat s jejich kompletní zbírkou digitální hudby a ovládat jí za pomocí control vinylů, control CDs nebo MIDI kontrolerem dle vlastního výběru.

Serato Scratch Live hardware (seřazeno chronologicky):

Rane SL 1
Rane MP 4
Rane TTM 57 SL
Rane SL 3
Rane Sixty-Eight
Rane SL 2
Rane SL 4
Rane Sixty-One
Rane Sixty-Two

 

Whitelabel.net

Brzy po uvedení Scratch Live měl Sam Gribben řeč na konferenci v hotelu Remix, Miami. Po konferenci byl Sam pozván na rozmluvu se společností Universal Music Group aby si promluvili o problému, který musí řešit. Přední DJs tradičně využívaly vinylové nahrávky zvané "white labels" na kterých byly vylisovány hudební novinky a promo skladby. DJs je tak mohli hrát ihned všechny novinky v rádiích a v klubech. Postupem času se v Americe z digitálního DJingu stal standard a DJs požadovali digitální promo nahrávky více, než klasické vinylové.

Promo hudba na fyzických médiích byla příliš drahá jak ve výrobě tak v distribuci, zvláště pro DJs, které je po poslechu možná ani nebudou hrát. Fyzická média mají také značnou nevýhodu v tom, že mohou být odcizena ať už ode dveří při doručování nebo ze stolu při hraní v klubu. Po uvědomnění si tohoto faktu přišlo Serato se službou pro digitální ditribuci promo nahrávek, Whitelabel.net. Whitelabel.net byl schopen dodat promo skladby Djům rychle a bezpečně. Pro ujištění, že hudba přes Whitelabel.net byla přístupná jenom DJům, Serato vyvinulo wl.mp3 audio format.
Pokud přehrajete soubory wl.mp3 ve standardním mp3 přehrávači budou přehrány ve kvalitě 32kbps, ale pokud je přehrajete za pomocí Serato DJ dostanete se na plnou kvalitu 320kbps. Jinak řečeno na plnou kvalitu nahrávky dosáhnou pouze DJs. A bylo to 100% zdarma a legální. Po podepsání smluv s třemi hlavními nahrávacími společnostmi došlo v roce 2008 ke spuštění Whitelabel.net.

 

Kontrolery a Serato DJ

Po pár letech a několika zásadních úspěších se z firmy Serato stala jméno v oboru a synonymum pro  inovaci v oblasti digitálního DJingu. Serato team cestoval po celé zěměkouli a představoval evoluci v oblasti digitálního djingu v klubech i rádiových stanicích. Digitální Djing se stával primem a tento malý, ale rozrůstající team z Nového Zélandu na tom měl velký podíl. Serato si ihněd uvědomilo světlé stránky, které digitální DJing přinesl do světa Djů. Multi žánrové sety, hraní skladeb, které DJ obdržel od producenta v digitální formě a dramatický úbytek nároků na zavazadla během cestování. To byly jen některé výhody používání Scratch Live. Ovšem mnoho DJů mělo také problémy. Například s často nekvalitní a neservisovanou technikou v klubech a také jim vadil fakt, že je obrazovka laptopu vyrušuje od kontaktu s publikem.

V roce 2006 začlo Serato pracovat na projektu "Skeletor" all in one řešení, které by využilo hlavních ovládacích prvků Scratch Live a umožnilo DJům ovládat tento software bez nutnosti sledovat display notebooku. Na trhu se již vyskytovali DJ kontrolery, ale většina z nich byla k dispozici se softwarem, který si DJ musel nakonfigurovat sám a uživatelská přívětivost byla na nulové úrovni. Vize Serata byl kontrolér, který začně fungovat hned po připojení k softwaru, bez nutnosti dalších nastavení.

Volba výrobce pro kontroler byla těžká, byla nutná spolupráce ruku v ruce s výrobcem hardwaru tak aby se docílilo integrovaného řešení v nejvyšší kvalitě. "Myslím, že můžeme vidět kam se hudební průmysl v té době ubíral. Trh s kontrolery byl ještě velmi malý, gramofony v klubech byly často špatně servisované a změna na trhu tak byla očekávatelná", řekl Sam. V Lednu roku 2008 spatřil světlo světa Serato ITCH spolu s kontrolerem vytvořeným přímo pro tento software - Vestax VCI-300.

 

ITCH

Vývojáři a Serato DJs se začínali zajímat o novinku a sice Video Djing - Vjing. Otázka zněla jak mohou DVS systémy přispet do tohoto odvětví. Prozatím tomuto trhu vládli systémy založené na DVD, ale to bylo drahé a neflexibilní. "Gargamel" byl navržen jako jednoduchý doplněk pro Scratch Live, který dovolil Djům přehrávat jako součást vystoupení i jejich zbírku hudebních videií. Systém by měl být flexibilní, nepříliš drahý a měl by být intuitivní. Serato se drželo těchto požadavků a vytvořilo nejen uživatelsky příjemný, dostupný plugin pro existující produkt, ale také jedno z nejflexibilnějších řešení pro audiovizuální vystoupení. Zrodilo se Video-SL.
Video-SL se rychle zabydlel v barech a klubech po celém světě. Přední umělci si ho také osvojili pro velko formátové vizuální show jako jsou festivaly a arény.

"Filozofie, kterou zastáváme při vývoji produktů je jednoduchá. Software by měl být vysoce funkční, ale velmi snadno použitelný. Po většinu času lidé nepotřebují hromady ovládacích prvků, stačí jim pár klíčových na které se mohou spolehnout." Serato Video-SL bylo vydáno v roce 2008 jako plugin pro Scratch Live. V roce 2011 došlo k výměně Serato Video-SL za Serato Video, plugin pro Sratch Live i ITCH.
Serato Video. Po 10ti leté působnosti v oblasti profesionálního audio softwaru si firma Serato vybudovala velkou kolekci zahraničních partnerů a strategických spojenectví.

 

Serato + Ableton = Bridge

Serato se od roku 2007 na výstavách pravidelně setkávalo s Berlínskou audio společností Ableton. Obě společnosti si brzy uvědomili, že mají podobný pohled na vývoj softwaru a celkový pohled na budoucnost hudebního průmyslu. Ableton přistupoval k živému vystupovaní jinak a díky svému softwaru Ableton Live se z něho stal další velký hráč.Po dlouhém meetingu se představitelé Serata a Abletonu dohodli, že vytvoří řešení, které by snadno integrovalo jejich dva produkty, Scratch Live a Ableton Live. Výsledkem jejich snažení byl Bridge - Scratch live a Ableton Live pracující spolu. Scratch Live DJs mohli synchronizovat své sety s Ableton Live a nahrávat je jako editovatelnou session pro Ableton Live. The Bridge byl spuštěn v roce 2010 jako volný doplněk pro Scratch Live a Ableton Live 8.2 a vyšší.

 

 

Serato DJ intro

Stejně tak jako rostl trh s digitálním DJingem rostli i požadavky na uveřejnění "entry level" softwaru od společnosti Serato. Scratch Live, ITCH, Serato Video a Bridge byly zaměřeny na profesionální DJs. Serato team si však uvědomoval, že stejný plug and play přístup by ocenili i DJové, jejijchž kariéra teprve začíná. Serato DJ intro bylo oznámeno v říjnu roku 2011 a bylo kompatibilní s širokou paletou HW od předních výrobců dj vybavení. Díky Serato DJ Intro  se mohl kdokoliv pustit do mixování

Serato DJ

Na základech softwaru Serato DJ Intro byl postaven projekt "Sauron" Jeden software, který vládne všem. S třemi rozdílnými nabídkami softwarů, Scratch Live, ITCH a Serato DJ Intro se Serato rozhodlo konsolidovat jejich softwarovou platformu a začít znovu. Cílem byla jedna univerzální platforma, Serato DJ, platforma která se měla stát budoucností Djingu. Serato chtělo postavit budoucnost DJingu. 1. Listopadu 2012 spatřil světlo světa Serato DJ 1.0, který měl nativní podporu pro velmi populární kontroler Pioneer DDJ-SX.

 

Serato Remote

Dalším milníkem byl software Serato Remote, první officiální aplikace pro iPad představovala ovládací rozhraní pro Serato DJ a Scratch Live. Od té doby mohli využívat výhod kontrolerů i uživatelé, kteří neměli přístup nebo nevyužívali pro své vystoupení kontroler. 1. října 2013 byla představena verze 1.5 softwaru Serato DJ. Dalším velkým oznámením bylo ukončnení vydávání updatů pro Sratch Live, protože Serato DJ mělo obojí- kontrolu CD i Vinylu. S verží 1.5 byly také vydány 3 velmi důležité kusy hardwaru a sice Rane Sixty four - 4kanálový mixážní pult s podporou dvou USB portů, ze stáje Pioneer se představily mixážní pult DJM-900SRT a kontroler DDJ-SP1 s plnou podporou Serato DJ.

V prosinci 2013 Serato vydalo Beta verzi Serato DJ 1.6 s velmi výtanou podporou Numark V7.

 

 

SERATO Scratch LIVE - SL2
Rane

HW a SW pro mix z PC na gramofonech a CD přehrávačích

12 822 Kč
(466,25 €)

DS1 SERATO interface
DENON DJ

kompaktní Serato DVS rozhraní, 44.1 kHz, 48 kHz, a 96 kHz, plná integrace se softwarem Serato DJ

9 990 Kč
(363,27 €)

SIXTY-EIGHT
Rane

špičkový profesionální DJ klubový mixpult, integrované , Serato Scratch, Serato DJ až pro dva počítače, 2× 22 kanálů zvukové rozhraní, MIDI

67 221 Kč
(2 444,40 €)

SERATO DJ Box
SERATO

Plná verze SW Serato DJ na USB

2 690 Kč
(97,82 €)